fredag 10 september 2010

Den stora staden Trelleborg....









Trelleborg är kanske inte mina drömmars stad men det finns en del som jag gillar. Först och främst är det vägen dit (jag kör kustvägen och det är väldigt vackert... "här slutar Sverige", brukar jag tänka). Staden har också ett äkta marknadstorg (onsdagar och lördagar är här full kommers med fisk, grönsaker, frukt, ost och trätofflor (och en hel del annat smått och gott också). Två fina konditorier finns det och så Söderslätts bokhandel.
-
Söderslätts bokhandel fick besök av mig idag- jag klarade mig hyfsat bra och köpte inte mer än två pocketböcker. Söderslätts bokhandel kämpar på- det finns ett tämligen stort utbud av just pocketböcker och en väldigt fin hylla för historia och lokalhistoria. Jag gläds åt att denna bokhandel finns- så många andra läggs ner och kvar blir bara de där trista kedjorna (typ Akademibokhandeln som ju bara har en massa "vanliga" böcker numera).
-
Jaha... och så börjar denna dagen lida mot sitt slut- jag skulle ju ha skrivit om "Lark and Termite".... det får jag göra i morgon!

5 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

mysig staty

P.S.
Sverige fortsätter till Hisingen :)

Ingrid sa...

Javisst Hannele :-)- och statyn passade extra bra idag... det regnade nämligen utanför statyn också... :-)

Monika Häägg sa...

Tycker om bokhandlare där man kan gå in och hitta de där böckerna som inte finns. De där böckerna som inte ICA maxi har i fullmatade pallar. Den där boken som kanske aldrig skulle blivit tryckt om bara ekonomiska beräkningar var kriteriet för boktryckning.
Tyvärr tittar jag bara i dessa bokhandlare för jag är fattig och när man är fattig som är biblioteket den bästa vännen.

Holly Hock sa...

Hurra för en fin bokhandel! /Therese

Ingrid sa...

Monika: Jag beundrar dessa bokhandlare som måste kämpa hårt för att överleva- visst kan man handla på internet och få vad man vill ha där men... men... ingenting går upp mot känslan av att ströva runt i en "äkta" bokhandel, se, röra, ja och även känna doften av böcker... Jag anlitar också biblioteket så mycket jag någonsin kan- vad vore livet utan bibliotek....
-
Holly Hock- jag instämmer helt!!