fredag 3 september 2010

Det går i höstens tecken....



En gång för mycket länge sedan nu (1979) såg jag en film i London- filmen var alldeles färsk då men boken som den baserade sig på var då 100 år gammal- det var "The Europeans" av Henry James. Henry James tar gärna upp motpolerna USA- Europa- dvs de kulturella skillnaderna (och de är många, betydligt fler än man kan ana och tro). "The Europeans" följer temat... och det var en vacker film. Mycket vacker- fylld av höstlöv i glödande färger i ett disigt New England.


-


Jag längtade omedelbart dit när jag såg filmen... dit till det där landskapet med sina höga träd med röda och gula löv... till naturen som tycktes orörd och mystisk. Då anade jag inte att jag en dag skulle bo mitt i allt detta. När hösten kommer längtar jag alltid till New England. Ingenstans är färgerna så starka och luften så klar under den tiden.

-

Fotot ovan är från the Kancamagus Highway som vindlar sig upp i the White Mountains i New Hampshire. Man kan också vika av vid staden Lancaster och köra rakt in i North-East Kingdom i Vermont..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, dit har jag alltid velat åka, visst är det där de har information och upplyser om när träden är som allra vackrast?

Underbara bilder!


violen

Ingrid sa...

Violen: Jovisst, det är en hel liten vetenskap att få till rätt dag för "the foliage".. alla pratar om det när hösten kommer... det är folkvandring...Det är så vackert...

Mrs Calloway sa...

Detta visste jag inte!
Det är ju samma sak som med lönnarna i Japan. När lönnarna är somvackrast i november är det stor fest inte bara för japanerna själva utan också för lönnördar i hela världen

Ingrid sa...

Mrs C- jag visste inte att Japanerna vallfärdade till röda lönnar... visste bara att de firar körsbärsblomningen... (den måste vara något alldeles i särklass att uppleva...