fredag 17 september 2010

Nobelpriset- vem blir det i år?


Det spekuleras mycket - lite varstans. En diktare- en lyriker- en poet... det hoppas jag på. Det var längesedan lyriken blev uppmärksammad i Nobelpris-sammanhang. Jag är helt enig med Enligt O- jag hoppas så på Ko Un.
-
Vinden
-
Be aldrig vinden förbarma sig.
Långa vilda liljor och
vita doftande liljor och
sådana som blommar bara en dag och
sådana som fått sina stjälkar knäckta
får nya knoppar.
Det är inte för sent.
-
(Från "Fråga månskenet om vägen- zendikter") Utgiven på Heidruns förlag
-
Hos Adlibris läser jag följande om Heidruns förlag :Men ena foten fast förankrad i den värmländska myllan och den andra studsande runt om i världen överallt där bra poesi finns har Heidruns skaffa sig en helt egen position bland svenska förlag.
-
Här ett litet urval av deras lyrikutbud.

4 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Jag hoppas som alltid på Amos Oz. Okej, han är en vit gubbe och de har ju fått de flesta prisen historiskt. Men han är så värd priset.

enligt O sa...

Det skulle vara roligt om han vann helt klart!

Hanneles bok-paradis sa...

jag spekulerar sällan själv,
men det är kul att höra andras tankar, Joyce Carol Oates har man ju pratat om.

Ingrid sa...

Magnus: Jag blir verkligen inte ledsen om Amos Oz får priset- han är en värdig kandidat, tycker jag.
Linda (O):- Jag håller verkligen tummarna för Ko Un!
Hannele: Joyce Carol Oates ligger högt på listorna, tror jag. Det är alltid lika spännande att se vem som "kniper priset"!