lördag 11 september 2010

Från Lark and Termite till The Sound and the Fury


Tomorrow and tomorrow and tomorrow,

Creeps in this petty pace from day to day

To the last syllable of recorded time,

And all our yesterdays have lighted fools

The way to dusty death. Out, out, brief candle!

Life's but a walking shadow, a poor player

That struts and frets his hour upon the stage

And then is heard no more: it is a tale

Told by an idiot, full of sound and fury,

Signifying nothing."

-

MacBeth- akt 5, scen 5- William Shakespeare.

-

En mycket känd monolog- och här hämtade William Faulkner en boktitel "The Sound and the Fury". Jag tänkte mycket på den boken när jag läste Jayne Anne Phillips "Lark and Termite"- framför allt tänkte jag att det kan vara dags för mig att läsa den. Det har jag nämligen inte gjort. Jag har varit på väg, börjat och så har jag gett upp. De sextio första sidorna är en enda lång ström av ord- uttalade (inre monolog) av den förståndshandikappade Benjy.

-

Nu har jag i alla fall lagt boken i min läshög- jag känner mig väldigt motiverad. På svenska gavs "Stormen och vreden" ut år 1964 och även år 1989. Nu finns den bara att få antikvariskt. (På biblioteken finns den givetvis- nobelpristagares böcker mal man troligtvis inte ner till toalettpapper).

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

verkar lite märkliga sextio sidor..

Ingrid sa...

Ja, det är en utmaning att läsa den här boken.