tisdag 14 september 2010

En eftermiddag med fokus på sydstaterna....



Här är fyra böcker med anknytning till den amerikanska södern. "Borta med vinden" har jag läst och den har jag även på DVD - "To Kill a Mockingbird" likaså (och Gregory Peck är sååå bra som Atticus). Jag läser "As I lay Dying" av William Faulkner och som det verkar vara många gånger med hans böcker- det tar ett tag innan man kommer in i sammanhanget. I början svävar åtminstone jag i mörker och får famla mig fram i handlingen- men- så plöstligt skingras dimmorna och berättelsen vecklar ut sig.


-


"Tobaksvägen" av Erskine Caldwell kunde jag inte släppa när jag väl fått den i händerna. Tack till Titti på Hellre barfota än boklös som gör ett djupdyk i Caldwells författarskap. Jag kommer nog att läsa flera böcker av Caldwell.
-




Nordstaterna fick till slut en general som kunde göra slut på inbördeskriget- Ulysses S Grant. Grant och William Tecumseh Sherman var ett radarpar under den senare delen av kriget. De blev mycket goda vänner. Sherman blev mest känd för "Marschen genom Georgia" (hans armé drog även igenom "The Carolinas" - E.L Doctorows roman skildrar hur förödelsen drabbade civilbefolkningen när Shermans armé drog fram genom södern (det kan man för övrigt också läsa om i "Borta med vinden". Atlanta brändes ner totalt till exempel.)

-

“War is cruelty. There's no use trying to reform it. The crueler it is, the sooner it will be over.”

-

“If I had my choice I would kill every reporter in the world but I am sure we would be getting reports from hell before breakfast.”

-

William T Sherman

-

Syd-staterna som egentligen aldrig hade någon som helst chans att vinna inbördeskriget stod utblottade år 1865- och de hämtade sig aldrig. Hundra år senare satt inbördeskrigets verkningar fortfarande kvar och de sitter där ännu. Det man läser om i både Faulkners och Caldwells romaner är hur de lever som "blev kvar"- de som en gång varit jordägare men som nu måste existera på svältgränsen- det är en fattigdom man inte kan föreställa sig- både materiell och andlig. Filmen Deliverance (Den sista färden) visar också på den där kusliga delen av Syd-staterna.

-

2 kommentarer:

Sara BE sa...

Om du gillar Deliverance så kan jag rekommendera Southern Comfort (som jag skrev om för ett tag sedan här).

Ingrid sa...

Sara: Jag har kollat upp Southern Comfort både på din sida och lite "runt omkring"- absolut en film som jag vill se. Tack för tipset!