onsdag 24 juni 2009

Lista på ungdomsböcker

Ja, vad ska en femtiotalist ta sig till med en lista med ungdomsböcker från 70-talet... hoppas på att det finns lite gammal "skåpmat" med... jag ska efter bästa förmåga fylla i och plita ner....Jag är alldeles för road av listor för att kunna motstå denna frestelse som Vixxtoria har knåpat ihop.

-
Märk med fetstil de du har läst
Om du inte läst just den boken men annat av författaren så märker du författarens namn med fetstil
* framför boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ om du äger boken
Kursivera de du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera med rött
X framför de du läst men önskar att du inte hade
F framför de där du sett filmen/tv-serien
R framför de där du hört radioteatern
P framför de du påbörjat men inte avslutat.
-
1.+F Anne på Grönkulla (L. M. Montgomery)
2.F Unga kvinnor (Louisa May Alcott)
3. Kulla-Gulla (Martha Sandwall-Bergström) Jag var inte så odelat förtjust i Kulla-Gulla-böckerna- hon var lite för mycket av ett dygdemönster för mig- men jag har läst alla delarna i serien trots det.
4. F Det lilla huset på prärien (Laura Ingalls Wilder)
5. Trollkarlens hatt (Tove Jansson)
6. F Bröderna Lejonhjärta (Astrid Lindgren)
7. *Janne, min vän (Peter Pohl)
8. I morgon när kriget kom (John Marsden)
9. *Halvvägs till himlen (Karolin-böckerna) (Gunborg Wildh)
10. Momo eller kampen om tiden (Michael Ende)
11.*Korpens sång (Per Nilsson)
12.*Därvarns resa (Mats Wahl)
13. F Sandor slash Ida (Sara Kadefors)
14. F Åshöjdens BK (Max Lundgren)
15. *Kram (Hans-Eric Hellberg)
16. Harry Potter och de vises sten (J. K. Rowling)
17. Tordyveln flyger i skymningen (Maria Gripe)
18. Dansa på min grav (Aidan Chambers)
19. F Häxan och lejonet (C. S. Lewis)
20. En ö i havet (Annika Thor)
21. *Förändringen (Margaret Mahy)
22.* Han hette Jan (Irina Korschunow)
23.F Glappet (Christina Herrström)
24. Syskonkärlek (Katarina von Bredow)
25. I taket lyser stjärnorna (Johanna Thydell) Har jag läst som vuxen- och tyckt mycket om.
26. F Katitzi (Katarina Taikon)
27.* Bärnstenskikaren (Philip Pullman)
28. F Nils Holgerssons underbara resa (Selma Lagerlöf) Den lästes högt i småskolan och sedan har jag sett en (dålig) film också- tror att den gjordes på 60-talet.
29. *Lilla herrn griper in (Christine Nöstlinger)
30. Pappa Långben (Jean Webster) Den fick snabbt "tråkstämpel" både av mig och mina kamrater.
31.F En liten prinsessa (Frances H Burnett)
32. *Huset Ardens gåta (Edith Nesbit)
33. Fem söker en skatt (Enid Blyton) Fem-böckerna blev aldrig mina favoriter men många av mina klasskamrater älskade dem!
34.*Lånarna (Mary Norton)
35. Silas och den svarta hästen (Cecil Bødker)
36. Den vita stenen (Gunnel Linde)
37. F Den långa vägen hem (Cynthia Voigt)
38. Häxorna (Roald Dahl)
39. En ettas dagbok (Viveka Sundvall (Lärn)
40. Tusen och en natt- har bara läst valda delar.
41.F Skattkammarön (Robert Louis Stevenson)
42.+ F Robinson Crusoe (Daniel Defoe)
43.+ Gullivers resor (Jonathan Swift)
44.Tom Sawyer (Mark Twain)
45.+ F Bombi Bitt och jag (Fritiof Nilsson Piraten)
46. En världsomsegling under havet (Jules Verne)
47. F Greven av Monte-Christo (Alexandre Dumas d.ä.)
48. Sofies värld (Jostein Gaarder)
49. Frida med hjärtat i handen (Torun Lian)
50. F Flambards (K. M. Peyton)
51.*Att trösta Fanny (Gunnel Beckman)
52.*Vittnet (Leon Garfield)
53. F Dårfinkar och dönickar (Ulf Stark)
54.F Godnatt, mister Tom (Michelle Magorian)
55.*Datorernas död (George Johansson)
56. Lilla Sparvel (Barbro Lindgren)
57. *Trälarna (Sven Wernström)
58. *Juliane och jag (Inger Edelfeldt)
59.F Heidi (Johanna Spyri)
60. *Ovan hav, under sten (Susan Cooper)
61.*Gummi-Tarzan (Ole Lund Kirkegaard)
62. *Solstenen (Maj Bylock)
63.*Slottet det vita (Tormod Haugen)
64.*Bims och Bumse (Antoinette Baker)
65. +Baskervilles hund (Sir Arthur Conan Doyle)
66. Alice i Underlandet (Lewis Carroll)
67.+ Kastrullresan (Edith Unnerstad) En absolut favorit bland mina barn- och ungdomsböcker.
68.* Majken den nittonde december (Margareta Strömstedt)
69. *Sju syskon (Ethel Turner)
70. Klass 6 D, Sverige, Världen (Siv Widerberg)
71. *Den fjortonde bruden (Meredith Ann Pierce)
72.Väster om friheten (Lloyd Alexander)
73. *Den stora spökräddningen (Eva Ibbotson)
74. Röda Nejlikan (Baronessan Orczy)
75. F Barnen från Frostmofjället (Laura Fitinghoff)
76. Oliver Twist (Charles Dickens)
77. HC Andersens sagor - många av dem... mest i form av högläsning (ofta också under vilda tjut och stor gråt- en del av sagorna är både hemska och fruktansvärt sorgliga.)
-
78. Kitty som detektiv (Carolyn Keene) Kittyböckerna var verkliga favoriter- de lästes av så gott som alla flickor i min ålder på den tid det begav sig! De ansågs inte vara "god" litteratur och de fanns aldrig att låna på biblioteken. Wahlströms förlag ville man inte befatta sig med- i vart fall inte på "mitt" bibliotek. (Själv älskade jag Kitty-böckerna!)
79. + Onkel Toms stuga (Harriet Beecher Stowe)
80. Svärdet i stenen (T. H. White)
81. *Systrar i jeans (Ann Brashares)
82. * Elidor – det gyllene landet (Alan Garner)
83. Frankenstein (Mary Shelley)
84.F Robin Hood (Howard Pyle) Errol Flynn... tänker jag på och så gick Robin Hood som serie i TVs barndom
85. +Det blåser på månen (Eric Linklater) den gick som radioföljetång på 50-talet. Minns att jag tyckte att boken var mycket spännande- med flickorna som blev förvandlade till kängurur (var det inte så?)
86. *Sotarpojken (Liza Tetzner)
87.F Djungelboken (Rudyard Kipling) har bara läst bitar ur den- och fått den läst för mig som barn.
88. F Peter Pan (J.M.Barrie)
89.* Vindsträdgården (Virginia Andrews)
90. Trollkarlen från Ö-världen (Ursula LeGuin)
91. Cujo (Stephen King)
92. F Sagan om ringen (J. R. R. Tolkien)
93. *Dansar Elias? Nej! (Katarina Kieri)
94. *Felicias ö (Cannie Möller)
95. Fru Sola (Irmelin Sandman Lilius)
96. * Du har ju pappa, Elisabet (Maud Reuterswärd)
97.* Riddarna och de röda (Helmer Linderholm)
98. *Som om jag inte fanns (Kerstin Johansson)
99. Det susar i säven (Kenneth Grahame)
100.+ Pelle Svanslös (Gösta Knutsson) Tror att Pelle Svanslös var den första bok som jag kände att "åh vad jag tycker om att läsa" inför. Pelle och hans goda vänner väcker lyckliga läsminnen hos mig.
-
Väldigt roligt är det att se hur tidlösa en del böcker verkar vara- att Djungelboken och HC Andersens sagor m fl alltid kommer att finnas med på barnbokslistor är inte så konstigt- jag är emellertid speciellt glad att den sura bibliotekarien på filial 3 i Malmö hade så fel vad gäller Kitty-böckerna. De har stått sig genom åren. (De kanske inte kan kallas "fin" litteratur- men de duger!)

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Vad spännande att läsa din lista. Särskilt glad blir jag över att du också tyckte Pappa Långben var tråkig. Det är en bok som jag i hela mitt liv har undrat varför jag inte lyckades ta mig igenom.

Men jag blir förvånad över att du inte läst Unga kvinnor.

Två böcker från listan som du markerat att du aldrig hört talas om vill jag gärna rekommendera: Janne, min vän av Peter Pohl och Dansa på min grav Aidan Chambers. Det är såna där böcker som "råkat" bli klassificerade som ungdomsböcker bara för att det är ungdomar i dem, om du förstår vad jag menar.

Nu ska jag klicka på Burnin-sången en gång till, och njuta lite.

Ingrid sa...

Pappa Långben har jag extra starka tråkminnen av- min kamrat och jag gjorde tappra försök med den men vi gav upp- båda två. Unga kvinnor har jag aldrig läst- jag har börjat på den- men sedan blev det inte mer... vet inte riktigt varför. Kanske ska jag göra ett nytt försök. Aidan Chambers och Peter Pohl är noterade i "intresseboken".

Anonym sa...

Oj - jag tror jag läst allihop. En del å yrkets vägnar, men jag kan absolut tänka mig att läsa om åtminstone tre fjärdedelar (och gör det också). /Eva