måndag 24 maj 2010

Jenny Erpenbeck

Född 1967 i Öst-Berlin- författare och opera-regissör. För mig är hon en tämligen ny bekantskap.
-

Jag har bara läst hennes"Historien om det gamla barnet" men den blev jag inte så särskilt förtjust i- jag kände därför viss tvekan inför "Hemsökelse" som är den senaste av hennes böcker. Med mindre än femtio sidor kvar kan jag bara säga att jag är mycket imponerad och tagen av de här korta styckena som vävs samman till en helhet med stor skicklighet av författarinnan. Språket är poetiskt och alldeles betagande vackert. Jag har svårt att släppa boken... och nu ska jag sätta mig ner och njutningsfyllt läsa de sista sidorna. Så småningom ska jag formulera ihop mina tankar om den här litterära upplevelsen (för en upplevelse är det- av mycket angenämt slag).

3 kommentarer:

Petter sa...

"Ordbok", en kort roman, tyckte jag var väldigt bra. Jag har ännu inte läst den nya.
Men det är trevligt att den verkar ha fått lite mer uppmärksamhet än de tidigare.

Bai sa...

Eg blei veldig nysgjerrig på Jenny Erpenbeck, av dette innlegget.

Ingrid sa...

Petter: Tack för boktipset- jag känner för att läsa mera av Jenny Erpenbeck.
Bai: Erpenbeck tror jag att du kommer att tycka om.