fredag 14 maj 2010

The Pre-Raphaelite Brotherhood



The Pre-Raphaelite Brotherhood grundades år 1848 av tre unga konstnärer Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt och John Everett Millais.De lät sig inspireras av främst romantiken och medeltiden.

-

Förra året hade Nationalmuseum i Stockholm en utställning om Pre-Rafaeliterna (tyvärr hade jag ingen möjlighet att se den)- här en länk till en trailer.

-

Kärleken till både natur och litteratur genomsyrar den Pre-Raphaelitiska rörelsen. I min poesi-hylla har jag en vacker liten bok med en blanding av konst och lyrik i pre-raphaelitisk anda. "Love is enough" sammanställd av Frances Lincoln Publishers (1998).
-
~ Music,~
When Soft Voices Die
-
Music when soft voices die,
Vibrates in the memory;
Odours, when sweet violets sicken,
Live within the sense they quicken.
-
Rose leaves, when the rose is dead,
Are heaped for the beloved's bed;
And so thy thoughts, when thour art gone,
Love itself shall slumber on.
(Percy Bysshe Shelley)

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Vilken fin bok! Jag såg utställningen som var vacker även om jag saknade några verk jag sett på bild.. Älskar de drömmande uttrycken.

Ingrid sa...

Jag avundas dig som sett allt det vackra. Precis som du dras jag till det drömska i målningarna.