onsdag 12 maj 2010

Från min lyrikhylla II



"En bok för alla"har gett ut många synnerligen prisvärda böcker - och även om många av dem kanske inte är så "vackra" att se på så är innehållet trots allt det som är det viktigaste.
-
I min hylla har jag hittat "Tolv prisvärda poeter"- en antologi av Jan Broberg utgiven år 1995. Verkligt fina poeter finns representerade - alla i svensk översättning. Bland dem några av mina verkliga favoriter- Else Lasker-Schüler, Rainer Maria Rilke och Wystan Hugh Auden.
-

Jag lever mitt liv i växande ringar
-
Jag lever mitt liv i växande ringar
högt ovanför tingen- men
den sista kanske jag inte fullbordar.
Dock vill jag försöka den.
-
Jag kretsar kring Gud, kring det urgamla tornet
min flykt är tusenårslång.
Och jag vet inte än: Är jag falk, är jag storm,
eller är jag en väldig sång?
-
Rainer Maria Rilke i översättning av Johannes Edfelt
-
Mitt blåa piano
-
Ett blått piano därhemma jag har
Men kan inte spela en ton.
-
I källarens mörker det stått i förvar
Alltsedan världen blev ond.
-
Nu stjärnhänder fyra över det drar
- Månfrun sjöng i sin bår-
I klirret råttorna dansar och far.
-
Av klaviaturen är spillror kvar...
Jag begråter den blåa döda.
-
Ack kära ängel öppna för mig
- Jag är av det bittra brödet-
Medan jag lever himmelens dörr-
trots att det är förbjudet.
-
Else Lasker-Schüler i översättning av Berit Skogsberg
-
Vill man läsa mera om Else Lasker-Schüler kan jag varmt rekommendera
"Dikter och porträtt" utgiven på Ersatz förlag,

Inga kommentarer: