onsdag 13 juni 2012

Veckans hälsomaning

Jag håller just på att gå igenom en hel påse med "blandat skräp" - bland annat en massa tidningsurklipp från 50-talet. Någon har klippt ut en artikel med titeln "Veckans hälsomaning" (signerat av "Medicus")- tyvärr saknas både exakt datum och tidningens namn.

Artikeln har fortfarande aktualitet. När några valda delar:

"Lev mindre mondänt. Lev mer enformigt. Ni kommmer att så småningom må bättre, kanske få ett mer innehållsrikt liv och kanske också leva längre. Det är mycket ansträngande att hänga med. Att ha läst den sista boken, sett den sista filmen, skvallrat den sista skandalen.----

Tänk att låta bli att bilda alltför mycket nya föreningar. Varest två eller tre är församlade, blir det genast en förening. Man börjar undra, hur det är ställt med den berömda svenska frihetskänslan, när man märker hur allt ska organiseras och varje steg ska bestämmas av särskilda föreskrifter och stadganden. Det värsta är att det är de bästa männen och kvinnorna, som hårdast engageras. De, som behövde vila och avkoppling för kloka beslut, måste nu sitta med en telefon i varje öra och vara effektiva.

Jag rådde en sönderkörd person att låta cocktailpartyna vara, ägna sig åt familjen och läsa Selma Lagerlöf. Efter en månad kom han besvärsfri och belåten tillbaka. Den skenbara enformigheten hade passat honom utmärkt."

Jag undrar just vad "Medicus" hade skrivit i sin artikel idag- i detta kommunikations- och informationssamhälle där så gott som alla ränner runt med en mobil telefon i hand/öra. (För att inte tala om alla bärbara datorer/surfplattor och vad de nu allt kan kallas för....)

Att läsa Selma Lagerlöf i stället för att gå på cocktailpartyn låter som ett bra råd mot stress, det måste jag hålla med om. Jag konstaterar också som så ofta tidigare: Jag är glad att jag hann vara barn innan det fanns TV.....

Inga kommentarer: