tisdag 12 juni 2012

Jag är på resa i Australien

Opossum i ett träd. Det finns gott om dem inte bara i Australien utan även i USA.


Opossum förekommer inte så ofta i boken jag läser men här är en vy över naturen i den del av Queensland som jag befinner mig i just nu (lånad bild). Bowen heter den här platsen och den ligger i norra delen av delstaten.


Ämnet är rötter. Både ursprungsbefolkningens historia och de invandrade "främlingarnas". Ett möte mellan två människor blir också ett möte mellan två kulturer och en resa bakåt i tiden.

"Eanna Creek Station is situated within the coastal ranges northwest of Mackay and southeast of Collinsville in the County of Hillalong, Parishes of Beckford and Cauley. There are two access roads, one via the Eungella Dam pipeline, the other via Emu Plains and Mt Cauley. The country rises from Broken River and its principal tributary, Ranna Creek, through savanna woodlands to steeper topland." (sid 195 "Journey to the Stone Country" Alex Miller.)


2 kommentarer:

mimmimarie sa...

För den som sett den australiske drag show artisten Dame Edna Everage kanske kan dra sig till minnes att ett kärleksfullt smeknamn han/hon ofta använde var just possum.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Dame Edna minns jag men inte att han använde sig av "possum" som smeknamn...