fredag 30 mars 2012

En trio från Tranan








Baltikum är i fokus med två novellsamlingar- Lettland och Litauen berättar kan man väl säga. Nina Cassians dikter ville jag gärna ha också- det jag har läst av henne tidigare har jag verkligen tyckt om. Nina Cassian är en rumänsk poet och kanske kommer det mera av henne i svensk översättning så småningom. (Ellerströms förlag har också gett ut en diktsamling av Cassian).

I brevlådan hittade jag också en vacker tysk bok (mer om den senare) och förväntningarna på helgläsningen är mycket höga just nu.


2 kommentarer:

Bodil Z sa...

Hej Ingrid,
lite "pausträdsterror" igen då. Om du tänker på Londi förlåter du mig säkert det här klampandet i dina trappor. Ur "Att avregistrera ett spöke":
http://bodilzalesky.com/blog/2008/11/26/den-obrutna-forbindelsen/

Ingrid sa...

Bodil: Jag hoppas verkligen att du fortsätter att tipsa om böcker och författare- den sortens "terror" uppskattar jag och är jag enbart tacksam för. Det känns som om det är dags att börja läsa litauiska noveller nu.