fredag 30 mars 2012

Konstnärer och biografier

Förra söndagens DN innehöll en mycket intressant artikel om Gustav Klimt som Hermia skrev om HÄR. Avdelning konst i mina hyllor är tyvärr inte så stor men något lite kan man hitta. Jag tänkte låta "blädderboken" ovan inspirera mig till att leta konstnärsbiografier. Surrealism har en väldig dragningskraft på mig....



Geogia O'Keeffe är nog mest känd för sina målningar från öknen i New Mexico (och sina praktfulla blommor). En mycket intressant konstnär var hon i vilket fall som helst och biografin av Laurie Lisle köpte jag för ganska många år sedan nu- jag tror till och med att det var på en bokrea. Jag har nog läst valda delar av den tidigare men nu hade jag tänkt vara lite mera noggrann. Biografin är väldigt välskriven, tycker jag och den är lätt att följa.





Inga kommentarer: