måndag 12 mars 2012

Hästar och historia

Jag brukar försöka hinna läsa "Bücherschau" på Perlentaucher.de och den här veckan drogs mitt intresse till en bok om Lippizanerhästen. Det är inte bara hästens historia som det skrivs om- det hela blir tydligen också europahistoria eftersom Lippizanarens öde är intimt förknippat med de stora händelserna i centrala Europa.



Hästrasen har gamla anor- från slutet av 1500-talet, läser jag och namnet kommer från en plats i Slovenien- Lipica.




" Inledningsvis köptes 24 ston och 9 hingstar från Spanien, bland annat de berömda spanska hästarnaoch arabiska fullblod. Dessa korsades med inhemska hästar i Slovenien, så kallade Karsthästar, som var kända för sin vita färg och höga benföring." (hämtat från Wikipedia).

Westermans bok om Lippizanerhästarna kommer att översättas till engelska.


2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag besökte Spanska Ridskolan i Wien mitt i den värsta häståldern och kommer aldrig att glömma hur vackra hästarna var och hur de dansade fram i manegen.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Din lyckans ost! Det måste ha varit en fantastisk upplevelse. Jag hade en stor bild av en lippizaner på väggen i mitt tonårsrum... så vackra hästar.