lördag 17 mars 2012

Marlene van Niekerk

För cirka två år sedan nu läste jag en artikel i dagstidningen (tror att det var Sydsvenskan) om sydafrikanska författare. En av dem var Marlene van Niekerk som skriver på afrikaans. Då hade ingen av hennes böcker blivit översatt till svenska men jag blev så intresserad av författarskapet att jag skaffade romanen "Triomf" (som för övrigt har filmatiserats) och jag läste, och läste (det är en tegelsten)- och blev väldigt tagen för det är en otäck bok i många avseenden- den handlar om den befolkningsgrupp som har öknamnet "boer trash". Jag fick starka associationer till det fattiga södern i USA och tänkte :"Deliverance"....

HÄR en länk till Tor Billgrens recension av Triomf.

Detta skrivet apropå den svenska översättningen av van Niekerks andra roman "Agaat" som nyligen kommit ut på Weyler förlag. Jag har ännu inte läst "Agaat" men jag har den engelska versionen på mitt läsbord. Eva Johansson har recenserat i SvD.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

redan best. på bibl. efter diverse positiva omdömen. är säkert något utöver det vanliga

Ingrid sa...

Mrs C: Jag ska börja läsa så snart jag hinner. "Triomf" var mycket bra så jag har stora förväntningar på den här också.