måndag 19 mars 2012

Tidens tyska klassiker



var en bokserie som gavs ut under 50- och 60-talen (och den insomnade slutligen år 1977). Många fina små volymer blev det under årens lopp och jag har just nu en av dem i min hand- lånad via fjärrlån. Jag lyckades nämligen lokalisera en av Eduard von Keyserlings romaner till Malmö stadsbibliotek och då förmodade jag att det skulle gå ganska snabbt att få boken hit till söder om landsvägen och det visade sig stämma alldeles utmärkt.


"Beate och Mareile" kom ut i Tyskland år 1903 och den svenska översättningen ovan är från 1951. Ett långt, innehållsrikt förord får man på "köpet", skrivet av Per Erik Wahlund. Jag är övertygad om att jag kommer att vilja skriva ner några rader om mina läsupplevelser- von Keyserling är en författare jag har lärt mig att uppskatta- mycket.



Inga kommentarer: