måndag 5 oktober 2009

tematrio- nobelpristagare


Tre författare som jag tror kan komma att nämnas på torsdag klockan ett- Lyran undrar i veckans tematrio.
1. Först ut för mig är Abraham B Yehoshua. Jag har lärt känna ett par av hans verk under året och jag är mycket imponerad av hans sätt att skildra människor. Han är en god psykolog, och rolig är han också- fastän han tar upp allvarliga och svåra ämnen.
-
2. Herta Müller - för hennes mästerliga och mycket annorlunda språk- för hennes sätt att skildra människans svåra villkor. (och så tycker jag att det vore väldigt roligt om en kvinna fick priset!)
-
3. Haruki Murakami! För hans förståelse av människan- för hans fina berättarkonst- och för hans originalitet.
-
Jag också undviker att nämna Tranströmer- ödet tänker jag inte utmana. Jag ser med stor spänning fram emot torsdag.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Som du väl förstår håller jag med om både Yehoshua och Müller. Förmodligen om Murakami också, men jag har inte läst honom ännu :-)

jenny sa...

Jag håller verkligen med om Murakami. Vad gäller nobelpriset tror jag att han ännu är lite för ung för att verkligen få det. Men att hans böcker håller nobelpriskvalitet; absolut! Fågeln som vrider upp världen är ngt av det mest fascinerande jag läst.Jag tyckte också mycket om Kafka på stranden. Hans böcker är nästan som ett eget universum...