tisdag 20 oktober 2009

Majken Johansson- ett fascinerande kvinnoöde

Som om jag behövde flera böcker i mina högar.... men ett besök på biblioteket gjorde att jag nu har denna biografi om Majken Johansson att se fram emot...
-
Karin Hartman har skrivit om sin vän och kollega Majken Johansson i en biografi på cirka 150 sidor. (Bottenglädjen- en bok om Majken Johansson-Bonniers förlag -2002)
-
"Jag vill andas ren luft,
segt och envist vill jag draga mig upp
ur den ljumma dyn,
ur den unkna dalen,
med järnhårda nävar
vill jag klamra mig fast
vid klippväggarnas utsprång,
häva mig, pressa mig uppåt,
och svettig, sönderriven,
men oskuldsfull som ett barn
andas ren luft på bergets topp."
-
Den dikten skrev Majken när hon var bara 18 år....
-
"Alla sorters fåglar och det vissna fjolårsgräset,
Brandrök och sång slåss om luftutrymmet.
De ljusa molnöarna jämkar plats
så att också själarna kan vidga sig,
ansiktena vekna.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Är jag helt fel ute, eller hade Majken Johansson och Birgitta Stenberg ett förhållande för länge sen?

Ingrid sa...

Jag vet inte så mycket om Majken... och "Bottenglädje" ger inte svar... men rent spontant kan jag mycket väl tänka mig att det kan ha varit som du säger.