fredag 16 oktober 2009

läsprojekt....







Lykke-Per av Henrik Pontoppidan är ett stort verk- ur många synpunkter sett- det kommer att ta tid för mig att läsa... jag ser dock mycket fram emot den utmaningen. Min upplaga av boken (som har två delar) är tryckt 1937. Henrik Pontoppidan fick nobelpriset år 1917.
-
Eugene O'Neills drama "Long Day's Journey Into Night" kommer jag att kunna skriva om ganska snart. Den här pjäsen skrevs redan år 1940 men sattes inte upp förrän 1956- tre år efter O'Neills död. (O'Neill fick nobelpriset år 1936)
-
Biografin om den gåtfulla Clarice Lispector väckte mitt intresse. Jag har inte läst något alls av denna författarinna men har nyligen köpt "Stjärnans ögonblick"- den kommer jag att vänta med till dess att det är dags att fara iväg på en ny jorden-runt-resa i Lyrans regi.

Inga kommentarer: