lördag 31 oktober 2009

Nobelpris- nobelalfabet- bokstaven R


Lyran har valt bokstaven "R" för denna veckas nobelalfabet.
Mitt val av nobelpristagare: Romain Rolland och motiveringen var ... "såsom en hyllning åt den upphöjda idealismen i hans författarskap samt åt den medkänsla och den sanning, med vilka han tecknat olika människotyper. "
Jag har inte läst en enda bok av honom men jag längtar så efter hans stora verk "Jean-Christophe". Jag citerar min Helmer Lång, som skriver att" Jean-Christophe är en sorts modern pikaresk, som har formen av en självbiografi av det tyska musikgeniet Johann Christof, inspirerad i hög grad av Rollands beundrade mästare Beethoven." Jean-Cristophe" var enligt Rolland skriven "för alla fria själar i världen".
-
Jag skulle tro att Jean-Cristophe bara går att få tag på antikvariskt numera. Tänk om man kunde få en nyöversättning- man tog ju tag i Marcel Prousts " På spaning efter den tid som flytt".... så.....
-
Vem vill jag ge nobelpriset till? Cormac McCarthy- för hans "The Road". Motiveringen- för hans fömåga att väva hopp och förtvivlan till en lysande berättelse om människans villkor i en framtida värld.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Vägen ser jag fram emot att läsa, hade trott att det skulle bli så denna månad, men Alice Munro trängde sig före :-)

Ingrid sa...

Vägen var absolut en mycket stor läsupplevelse för mig.