söndag 25 oktober 2009

It can't happen here av Sinclair Lewis



Boken kom ut i oktober 1935- och Lewis visste vad han skrev om (hans hustru Dorothy Thompson var utrikeskorrespondent och hade intervjuat bl a Hitler. (Hon skrev många artiklar som varnade för nazismen). "It can't happen here" blev en bestseller - och den speglar hela 1930-talets politiska arena i USA.

-

Bokens huvudperson heter Doremus Jessup - han är cirka 60 år gammal och ger ut en tidning i delstaten Vermont. Det är presidentval och kampanjen pågår för fullt- en av kandidaterna heter Berzelius "Buzz" Windrip. (Förnamnet har han fått efter den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius!). Windrip lovar guld och gröna skogar- ett vallöfte är att varje medborgare ska få 5000 dollars per år från staten. Det frammanar så klart mängder av röster och Windrip blir vald till president.

-

Det står snart klart för många att Windrip är en diktator av värsta sort- koncentrationsläger anlägges- och snart blir de överfyllda av "oliktänkande". En milis "MM" (Minute Men) terroriserar och spionerar på folk. Grundlagen ändras - kongressen förlorar sin makt- i stället härskar nu en enväldig president. Böcker bränns på bål (Thoreau, Emerson, Whittier, Whitman, Twain, Thomas och Heinrich Mann, Tolstoy- ja, även P.G. Woodhouse hör till de förbjudna författarna) Doremus Jessup är en av de få som öppet vågar kritisera regimen- det står honom mycket dyrt. Han misshandlas svårt och skickas sedan till ett av de många koncentrationslägren.

-

Slutligen lyckas Jessup fly till Canada (som har blivit en fristad för de människor som inte kan leva längre i det som blivit ett ofritt USA). Under tiden avsätts Windrip (och landsförvisas)- makten övertas av Lee Sarason som i sin tur avsätts av en general (Haik). När boken slutar har Jessup återvänt till USA och han hjälper till i motståndsrörelsen i Minnesota.

-

Den här boken är mycket (satiriskt)rolig men samtidigt är den obehaglig och hemsk. Jessup är en intressant karaktär och han går sin egen väg . Här kan man tala om den starke individualisten som absolut inte vill se några kollektiva lösningar. Jessup är i sanning sin egen man.

-

"Hm", said Doremus--- "cure the evils of Democracy by the evils of Fascism! Funny therapeutics. I've heard of their curing syphilis by giving the patient malaria, but I've never heard of their curing malaria by giving the patient syphilis".

-

"However exalted Mr Falck himself might be, most of the congregation were Yorkshire pudding"

-

"So Doremus was living, now, in North-Eastern Province, District 3, County B, township of Beulah, and over him for his admiration and rejoicing were a provincial commissioner, a district commissioner, a county commissioner, and assistant county commissioner in charge of Beulah Township, and all their appertaining M.M. guards and emergency judges."

-

"Albert Einstein, who had been exiled from Germany for his guilty devotion to mathematics, world peace, and violin, was now exiled from America for the same crimes."

-

"The hardest phenomenon of dictatorship for a Doremus to understand, even when he saw it daily in his own street, was the steady diminution of gayety among the people."

-

"It can't happen here" känns aktuell fortfarande- och jag misstänker att boken fått många nya läsare i USA på grund av en viss Mr Bush och hans härjningar med den Amerikanska demokratin. I en recension av boken beskrevs "Windrip" på följande sätt "he thinks like Dick Cheney and talks like Sarah Palin". Men... det är Doremus Jessup och hans kamp för det som är rätt som är den stora behållningen av boken för mig. En kamp som fortsätter när boken slutar.

-

" So Doremus rode out, saluted by the meadow larks, and onward all day, to a hidden cabin in the Northern Woods where quiet men awaited the news of freedom. And still Doremus goes on in the red sunrise, for a Doremus Jessup can never die."

-

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag läser precis om Sinclair och hans hustru i en annan bok. Ett litet sammanträffande :-)

För övrigt tycker jag det är väldigt roligt att du skriver om alla nobelpristagare du läst! Jag läser alla (inläggen, inte alla pristagare hittills) fast jag inte kommenterat!

Ingrid sa...

Vixxtoria- jag blir så nyfiken- vad heter boken du läser? Jag har tyckt så mycket om det jag läst av Lewis hittills och jag är väldigt intresserad av honom. Så roligt att du vill läsa mina "nobelpristagartankar"- tycker att jag lär mig mycket själv av det och så får jag underhålling också på kuppen!

Vixxtoria sa...

*fniss fniss* Jag visste väl att jag skulle göra dig nyfiken. Jag har inte riktigt läst ut boken än, och jag är så vidskeplig att jag helst inte vill tala om böcker jag inte läst ut med risk för att jag inte läser ut dem. Men jag lovar att återkomma (och det är t o m möjligt att du redan läst den här boken).

Och visst lär man sig mycket genom att googla runt och söka information om en författare (eller om vad so helst för den delen).