fredag 9 oktober 2009

Några nobelpristankar


Herta Müller är en mycket värdig litteraturpristagare och jag blev så glad när hennes namn annonserades av Peter Englund i går. Ännu gladare är jag över att jag tog mig tid att läsa hennes "Hjärtdjur" för några månader sedan- den boken ingick i Lyrans jorden-runt-resa. Jag blev djupt tagen av Herta Müllers berättelse om livet i ett ofritt och diktatoriskt Rumänien. Språket är också så väldigt speciellt- det tar ett tag att vänja sig men sedan.... verkligen en oerhört stor upplevelse.
-
Idag kom nyheten att Barack Obama tilldelas Nobels fredspris.... hmmm- nej, det tror jag inte att jag är odelat förtjust i. Han måste väl för höge farao få visa vad han går för först. Han har ett antal år kvar i Vita Huset får man tro.... någon torde ha varit alldeles för het på gröten.

2 kommentarer:

Bai sa...

Eg har ennå tilgode å lese Müller, men eg gleder meg veldig til å få gjort det.

Angåande Obama er eg enig - eg har også ein visjon om ei verd utan atomvåpen...

Søren sa...

Prisen til Obama er uigennemtænkt. Lad ham skabe resultater først!