tisdag 6 oktober 2009

En nostalgisk blädderbok


Jag sitter här och bläddrar i en hel massa minnen från förr. (Ja, jag gillar att vältra mig i nostalgi....)- inte för att allt var bättre förr. Det var det inte- men det är alltid roligt att plötsligt komma ihåg böcker, TV-program, musik etc från en annan tid. "Javisst så var det ju- det tittade vi på- läste- lyssnade vi på...."
-
Det är en tjock klump till bok- och den rymmer mycket- från 1956 till idag.
-
På måfå slår jag ner i 1964 (jag var 14 år och en snutig och sur tonåring). Musik- "Trettifyran" med Per Myrberg var en riktig landsplåga - 39 veckor på svensktoppen (som jag inte brukade lyssna på). På TV visades bland annat Musikfrågan med mefistofeles-liknande Sten Broman.
-
Jan Myrdal kom ut med "Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell"- han medverkade på Bokens Dag i Malmö- förde bra mycket oväsen och blev åthutad av Hasse Alfredsson (jag var där och lyssnade och tyckte det var väldigt spännande). Filmen 491 blev mycket omtalad och skandalomsusad- fick bara visas för personer över 18 år. Det skreks på censur och det bildades ett nytt politiskt parti ,KDS....
-
Den fine jazzmusikern Jan Johansson producerade en LP "Jazz på svenska" med bland annat "Visa från Utanmyra". Jan Johansson dog mycket tragiskt i en bilolycka några år senare.
Vi på Saltkråkan visades på TV.... och vi fick alla lära känna Tjorven, Båtsman och farbror Melker och många andra.
-
För mig är den här boken en liten guldgruva. Jag tar ett år i taget och sätter mig tillrätta i soffan och minns....

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Den är alltså bra, den där boken? Jag tänkte att den skulle kunna passa som farsdagspresent till min kräsne far, men jag tänkte att den kanske var för populär. Tror du någon som är född 48 kan gilla den?

Ingrid sa...

Jag tror definitivt att en person som är född 48 kan gilla den här boken- den ger många minnen och eftersom den börjar år 1956 (när TV startade sina sändningar på riktigt) blir det en hel del "nedslag" fram till idag. Jag tycker att boken är trevlig - det är klart att man säkert kan diskutera vad som är värt att "minnas"- men jag fick i alla fall många positiva nostalgi-känslor under bläddrandet!

Vixxtoria sa...

Ingrid: det låter hoppfullt. Jag ska ta mig ut till någon bokhandel de närmsta veckorna och bläddra lite i den, och se vad jag själv tycker. Jag har inbillat mig att den var roligare för lite yngre människor (jag tänker lite på mig själv, hehe), men - som du skrev redan i ditt inlägg - den startar ju redan 56.

Och om jag köper den till min pappa kan jag ju själv låna och bläddra.

Ingrid sa...

Jag, som är 50-talist och tycker att boken är trevlig- urvalet kan alltid diskuteras men det finns så mycket som man ler igenkännande åt och som tar en med på resor tillbaka till en annan tid. Jag är själv ganska förtjust i sådana tidsresor även om de bara varar ett par minuter.