fredag 16 oktober 2009

Nobelpris- nobelalfabet bokstaven U


Lyran utmanar med bokstaven "U" den här veckan... inte alldeles enkelt.
-
Mitt val blir Heinrich Böll och hans "Und sagte kein einziges Wort". (På svenska: "Inte ett enda ord"). Jag har inte läst boken men känner stor lust att göra det. Handlingen är förlagd till tysk efterkrigstid (1948)- och spänner över cirka 24 timmar i Fred och hustrun Käte Bogners liv. Fred och Käte har varit gifta sedan strax före kriget och har tre barn- nu har allt det de byggt upp raserats- de lever bland ruiner och spillror av det som en gång var. Tre teman är centrala i romanen: fattigdom, krig och hopplöshet.
-
Så till en författare/bok värdig nobelpris....Dubravka Ugresic. Min motivering: för hennes sätt att skildra exilens villkor- ur ett kvinnligt och även högst mänskligt perspektiv.-för att hon får mig att se en värld fylld av färger och intryck och framför allt för att hon får mig att känna- starkt och intensivt.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Ugresic är ett helt nytt namn för mig, ska genast googla.

Ingrid sa...

Jag tycker att Ugresic är en verkligt intressant författare- hoppas att du ska hitta något du tycker om av henne.