fredag 30 oktober 2009

Om det eviga sorterandet av böcker


Gårdagen gick i boksorterandets tecken- jag har insett att jag måste ha ett MYCKET enkelt system för mina böcker. Mitt minne är inte så bra och mitt ordningssinne är också dåligt- då får det bli "biblioteksmetoden". Nu har jag skönlitteratur i alfabetisk ordning (och språken blandas hejvilt). Jag hoppas att jag ska kunna hitta bättre nu. (Facklitteratur står för sig- i mitt fall är det mest historia- lyrik har också en egen hylla- och biografier... ja de har åkt in tillsammans med historia och en annan dag får jag väl ta itu med det problemet).
-
Jag gjorde ett fynd bland böckerna- jag hittade en bok av Karl Gjellerup (han delade nobelpriset med Henrik Pontoppidan år 1917). Jag hade ingen aning om denna boks "närvaro" i mitt hem. Den är förstås liten, brun och oansenlig (så jag skyller på det). Titeln är "Germanernas Laerling"
och min bok gavs ut år 1908 samtidigt i "Köpenhamn och Kristiania- Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag").
-
Helmer Lång skriver i sin bok "De litterära nobelprisen" att Gjellerup precis som Pontoppidan var prästson och började sin bana som prästfiende. Han stod bröderna Brandes mycket nära till en början- men så dog fadern och Gjellerup tog själv teologisk examen. "Germanernas Laerling" kom ut för första gången år 1882. Jag har ännu inte läst mig till vad romanen handlar om- att läsa den är väl bästa sättet :-)

Inga kommentarer: