torsdag 22 oktober 2009

Gunnar Mascoll Silfverstolpe


(Porträttet målat av Kurt Jungstedt.)
Inte hör man mycket talas om Gunnar Mascoll Silfverstolpe idag? Han satt en gång på stol nummer 18 i Svenska Akademien. (Han efterträddes av Gustaf Hellström).
-
Från min lyrikhylla har jag plockat fram Silfverstolpes "Samlade Dikter" (utgivna på Albert Bonniers förlag år 1945).
-
Morgon
Den, som ej mer förnimmer
en junimorgons skimmer
med bävan och med ångest
för livets korthets skull,
den, som ej ger sig fången
en stund åt fågelsången
och känner att den lever
med samma klara drill,
när vi ha blivit mull
- han hör ej längre jorden,
den gröna jorden till.
-
Den, som ej mer förnimmer
ett barnaögas skimmer
med ängslan för att tiden
skall grumla denna glans
- det stora, rika livet
är icke längre hans. (ur diktsamlingen Dagsljus)

8 kommentarer:

Petter sa...

Hos Lars Gustafsson stöter man på honom rätt ofta. En av hans bästa diktsamlingar heter "Variationer över ett tema av Silfverstolpe"

Ingrid sa...

Intressant! Den diktsamlingen vill jag definitivt läsa. Tack, Petter!

Vixxtoria sa...

Är han släkt med Malla månne?

(Och nej, jag har aldrig hört namnet tror jag.)

Anonym sa...

Han var min pappas (Sven Kjersén) bäste vän. Så jag är uppvuxen med G M Ss dikter - många tycker jag om. Gunnar Mascoll Silverstolpe dog i förtid och pappa (som också var poet i ungdomen) skrev då en fin liten bok om sin vän.

lena kjersén edman

Ingrid sa...

Lena: Jag har hittat din pappas bok på Libris webbsök och den vill jag gärna läsa- "Gunnar Mascoll Silfverstolpe:skalden och människan"- Den finns på femton bibliotek och går säkert att fjärrlåna. Jag förstår att Silfverstolpes dikter måste betyda extra mycket för dig. Tack, Lena.

Anonym sa...

Ingrid:
nu gör du mig rörd.Tack.

Min pappa dog sommaren 1951 (då jag var nio år)och det är så sällan som jag får tala med någon om min fina pappa Sven.
Jag tror att du kommer att tycka om hans språk och hans berättelse om vännen Gunnar.

Nu tänker jag med tacksamhet på pappa, Gunnar Mascoll Silverstolpe, dig (jag läser med stor glädje dina boktankar) och allas vår gemensamma kärlek till litteraturen.

lena kjersén edman

Ingrid sa...

Lena: Jag har beställt din pappas bok via fjärrlån - jag ser fram emot att läsa den. Så sorgligt att du miste din pappa i så tidig ålder- Jag känner så med dig. Min mamma miste ju också sina föräldrar så ung- och det finns alltid en saknad. Då måste det kännas trösterikt att din pappa alltid kommer att finnas kvar genom sina böcker. Tack också, kära Lena, för dina vänliga ord.

Anonym sa...

Vad trevligt att hitta ännu en av dina bloggar som berör en fin författare som inte är så väl ihågkommen idag, men som skrivit så mycket vackert. Jag är själv väldigt förtjust i Gunnar Mascoll Silfverstolpe och kom i kontakt med honom genom Lars Gustafsson...
https://japetus.wordpress.com/2011/08/06/slut-pa-sommarlovet-vardefulla-timmar-med-silfverstolpe-och-gustafsson/