söndag 18 oktober 2009

Det var ingen tjusande idyll


För några månader sedan fick jag fatt på Gustaf Hellströms "Snörmakare Lekholm får en idé" (jag behövde inte anstränga mig särskilt mycket eftersom boken fanns i min egen bokhylla- ett arv från min far. )
-
Till min stora glädje såg jag häromdagen att Eva Ström och Lennart Leopold har satt ihop en bok om "Gustaf Hellström och hans tid". Jag har precis hämtat "Det var ingen tjusande idyll" på "posten" (vi har förstås ingen "post" -paket hämtas på ICA). Många intressanta essäer finns här att läsa- vad sägs till exempel om "Från Provincetown till Oxford Mississippi-Gustaf Hellströms syn på amerikansk litteratur (av Ivo Holmqvist)- och så : "Sakkunnighetsutlåtande om William Faulkner" av Gustaf Hellström själv. (och mycket, mycket annat).
-
Jag ser verkligen fram emot att få lära mig mera om denne numera ganska bortglömde författare.
-
"Sådan var tiden i min generations ungdom, när man skrapade bort den idylliska ytan- en tid av upplösning och uppbrottsstämning, av vacklande grund och andlig osäkerhet, mitt uppe i den skenbara stabiliteten." Gustaf Hellström (taget från bokens omslag).

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag blir intresserad, och noterar titeln. :-)

Ingrid sa...

Jag hoppas få tid att läsa mer i boken snart!

Anonym sa...

Snörmakare Lekholm läste jag i tonåren, fanns i mors & fars bibliotek. Jag hade en period då jag älskade släktkrönikor. (Selambs, Buddenbroks, ...) Den är bra.

Ingrid sa...

Selambs fanns i mina föräldrars bibliotek också! Jag tror att det fanns klassuppsättningar av "Snörmakare Lekholm" under min gymnasietid- vill i alla fall minnas det. (Min klass fick dock annan lektyr). Jag tycker att Hellström förtjänar mera uppmärksamhet.