lördag 24 oktober 2009

Nobelpris- nobelalfabet- bokstaven P




Lyrans utmaning i denna veckas nobelalfabet faller under bokstaven "P".
Då säger jag Henrik Pontoppidan. Han fick sitt nobelpris år 1917. Motiveringen var:... för hans fullödiga framställningar av nutida danskt liv.
-
I mina hyllor har länge hans "Lykke-Per" vänt ryggen mot mig- och därvid har det stannat. Boken är ett arv (som så många andra äldre böcker här i huset). Jag har just i dagarna läst ut denna långa roman (två delar- och det blir en hel del sidor- lite av en utmaning för mig som normalt inte uppskattar tegelstenar). Boken föll mig dock mycket i smaken och jag ångrar nu att jag inte ansträngde mig med den (och det var egentligen inte särskilt ansträngande alls) mycket tidigare i livet. Om "Lykke-Pers" resa genom livet tänker jag återkomma under nästa vecka- den är värd ett separat inlägg.
-
En författare - eller bok med titel på bokstaven P - som jag tycker förtjänar nobelpris... Jag föreslår Ann Pratchett- för hennes bok om vännen Lucy Grealy "Truth and Beauty". En mycket vacker och sorglig bok om vänskap.
-
"What happens when the person who is your family is someone you aren't bound to by blood? What happens when the person you promise to love and honor for the rest of your life is not your lover but your best friend?"
-
Jag har sällan läst ett vänporträtt som berört mig så djupt.
Min motivering: för att hon visar vad äkta vänskap verkligen är och ska vara.

3 kommentarer:

Søren sa...

Pontoppidan har skrevet masser af korte historier, både noveller, fortællinger og skyer. Så hvis du synes hans romaner er lidt lange/tunge, så er der meget andet at gå i gang med. Og han er mindst lige så god til den korte som den lange historie.

Lyrans Noblesser sa...

Ann Pratchett måste jag googla på, det är ett helt nytt namn för mig.

Ingrid sa...

Sören: Jag ska försöka få tag på noveller av Pontoppidan- jag tyckte dock om "Lykke-Per" även om det var en tämligen lång bok...
-
Lyran: Ann Pratchett tror jag har skrivit mycket som är läsvärt- jag har själv bara hunnit med hennes biografi om vännen Lucy.