söndag 11 oktober 2009

Nobelpris- nobelalfabet- bokstaven M


Nobelprisutmaning från Lyran och bokstaven M.... mina tankar går till Francois Mauriac. (jag får inte till cediljen). Han tilldelades priset år 1952 med motiveringen: ... för den genomträngande själskunskap och konstnärliga intensitet, varmed han i romanens form tolkar det mänskliga livsdramat.
-
Hans roman "Thérèse Desqueyroux" kom ut år 1925 och det är en av de två böcker jag har läst av denne författare. (den andra är "Ormboet"). Thérèse är en komplicerad kvinna och hennes tragiska historia utspelar sig mot bakgrunden av ett mordförsök. "Thérèse" (som boken heter i svensk översättning) är en synnerligen läsvärd bok- Mauriac gräver mycket djupt i en kvinnas själ- detta är ytterligare en roman som jag gärna läser om.
-
Jag är lite sent "på det" och en del av de namn som jag hade i åtanke för kommande nobelpris på "M"är redan "upptagna" :-) - jag letar i mina hyllor och finner Kyndelälskaren av den franske författaren Pierre Magnan. När jag läste blev jag otroligt imponerad. En så fin barndomsskildring från en svunnen tid.... Magnan har också skrivit detektivhistorier men med lite annorlunda upplägg (som det verkar- för jag har ännu inte hunnit läsa någon av dessa). (Ja, inte vinner man nobelpris för deckare- jag vet, jag vet men Magnan är trots detta en författare som jag gärna vill lyfta fram- och nu gör jag det! Motivering: För hans förmåga att återge en svunnen tid så att alla sinnen aktiveras.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Vilken härlig motivering, jag gillar att mina sinnen aktiveras :-)

Unknown sa...

Du skapar att intresse för de frfattare du beskriver. Jag får läslust! =)

Ingrid sa...

Tack för dessa vänliga ord- jag blir så glad!