"Alt hos Mary Steen var kraftigt og energisk. Hun rystede på det löveagtige hoved og ville ikke have elev. Hun ville fraråde enhver at få atelier i Köbehhavn. Jeg gav mig til at beundre hendes store gruppebillede fra Fredensborg. "De som har hele hoffet. Går det da ikke Dem storartet?"
Det svarede hun ikke på. Hun fortsatte: "Det er sjaeldent ens bestilling er så behagelig at man vil anbefale den til andre." (
sid 57 "Byen erobret" av Agnes Henningsen (1943) och i nytryck av Gyldendal år 2000).
Mary Steen (1856-1939 -självporträtt ovan) var en av Danmarks mest kända fotografer på den här tiden och hon blev flitigt anlitad av hovet.
Porträtt av Edvard Brandes
Mary Steen behärskade den svåra konsten att fotografera interiörer i en tid utan elektriskt ljus. Här har hon "plåtat" drottning Victoria och hennes yngsta dotter Beatrice.
Det var inget lätt arbete att vara fotograf i början av förra seklet- utbildningen var lång och det förväntades att man skulle gå i lära under en längre tid (ofta ett par år). Glasplåtarna som användes var sköra och retuschering var mycket viktigt att behärska till fullo. Bakgrunderna skulle vara passande och objektet skulle sitta absolut stilla och helst fångas på ett så fördelaktigt sätt som möjligt dessutom var utrustningen tung och klumpig.
Mary Steens råd att inte sätta upp ateljé i Köpenhamn var säkert gott- konkurrensen måste ha varit ganska mördande. Bäst då att hitta en mindre stad (men tillräckligt stor för ett rejält kundunderlag) och starta sin rörelse där.
Det var Mary Steen som uppmanade Agnes Henningsen att öppna en frisersalong men hon sa också: "De skal ikke röre ved hår. Det må de slet ikke. Det finder vi sagtens nogen til. De skal bare modtage i Deres mönstersalon. Slank. Sortklaedt. Selv mondaen."
3 kommentarer:
1) Mary Steen har två medsystrar i Ibsens Vildanden, Gina Ekdahl och hennes dotter Hedvig. Det är ju de som sköter ateljén medan Hjalmar dagdrömmer om den revolutionerande uppfinning som ska förändra allas liv. Fast vad den går ut på vet han inte när man pressar honom på svaret. Han är trots sitt yrke en luftmensch, en fantast.
2) Frans G. Bengtssons Min debut hos fotografen berättar ett barndomsminne, hur han som liten parvel släpas till fotografen för att förevigas på ett kabinettsfoto. Han gallskriker, dödsförskräck över sina grymma föräldrars påhitt. Han vill inte med döden avgå, manglas platt och klistras upp på en pappskiva.
3) Jan Troells film Maria Larssons eviga ögonblick, om arbetarhustrun som får en kamera och blir fotograf, ger en bra bild av Mary Steens yrke.
Ett kvinnoyrke.
Ivo Holmqvist: En verkligt fin tematrio på fotograferingskonsten... Jag kan bidra lite själv också... men ur eget arkiv- så småningom. (Båda mina morföräldrar var fotografer i början av förra seklet. Ateljé hade de i den lilla staden Lögstör vid Limfjorden. )
Hannele: Många kvinnor sökte sig till yrket som ett led i självständigheten (så var det för min mormor och även för hennes syster- båda blev de fotografer).
Skicka en kommentar