tisdag 19 april 2011

Bokpåfyllning



Lagom till påsk kom en liten luggsliten (jag köper numera mest begagnat) hög blivande bokvänner (hoppas jag i alla fall).






I en artikel om bortglömda författare skrevs det om Rex Warner. Aerodrome är tydligen en dystopi och den kom ut redan 1941- vilket är åtta år tidigare än Orwells 1984 (detta påpekas speciellt på omslaget). "A comedy of high seriousness" . Förord av Anthony Burgess. Jag funderade lite över Rex Warner för någon vecka sedan- här.








Luise Rinser finns översatt till svenska - (flera böcker)- dock kunde jag inte hitta hennes dagbok från fängelset bland dem så den får jag läsa på originalspråket- den är först ut bland mina nyförvärv. Otäck läsning men mycket intressant. Den får jag anledning att komma tillbaka till.








Inte kunde jag motstå ännu en bok om Galizien "Erased- vanishing traces of jewish Galicia in present-day Ukraine" av Omer Bartov. Bartov har gjort en resa i Ost-Galizien- och han söker också sina egna rötter i detta -numera- land av glömska.





Jag följer Bokmanias serie om tjeckisk litteratur- och tack säger jag för att hon berättade om Eva Kanturková. Jag hittade faktiskt en bok på engelska och läser på omslagets baksida " a fascinating picture of the feminine side of the Central European underwold- warmly human, dispiriting but also valiant in its breadth of honesty". Platsen i romanen är Ruzyne-fängelsets kvinnoavdelning (detta fängelse finns strax utanför Prag). Boken kom ut ffg 1987. Václav Havel har skrivit förordet.



7 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Har inte Rex Warner skrivit en bok om Ceasar. Jag har för mig att jag har ägt den, men nu hittar jag den inte. Jag har kanske givit bort den. Jag ägnar mig åt bokutrensning ibland för att få plats med nytt.

Petra Rhodin sa...

Var hittar du alla dessa fina gamla böcker? Själv tycker jag det är så svårt att leta reda på böcker som inte längre finns i tryck; finns de inte på biblioteket så blir de oftast oåtkomliga för mig. Har försökt med antikvariat.net någon gång men utan framgång. När jag väl får fatt i något är det oftast av en slump; att jag ramlar över något på en loppis eller ett antikvariat.

Hanneles bok-paradis sa...

ska man köpa äldre litteratur, är det begagnat som gäller, det är charmigt.

Ingrid sa...

Bokstödet: Jo, det stämmer- jag har sett den i listorna över hans verk- han skrev en hel del böcker om antikens historia, tror jag.

Petra: Jag tittar ibland på Antikvariat.net men många gånger finns inte de böcker jag söker i svensk översättning- jag blir ofta inspirerad när jag läser essäer... nu sist har det varit Magris som "gett" mig många boktips- men också Daniel Hjorth sänder jag en tacksamhetens tanke till. Jag "rotar" också runt på Amazon och där hittar jag ibland förlag som satsar på bortglömd litteratur.

Hannele: Jag håller med för det känns väldigt speciellt att hålla i en äldre och lite tummad bok- den har läshistoria!!

snowflake sa...

Petra Rhodin

har du provat Bokbörsen? Jag har fuyndat där fler agånger http://www.bokborsen.se/page-start

Ett annat ställe är bookmooch men det kräver mer ansträngning och många vill inte skicka böcker till Sverige. Men även här har jag fått tag i fynd, på engelska.

Metta Karlsson sa...

jag blir genast nyfiken på Aerodrome

Ingrid sa...

Bokmania: Jag har redan bläddrat lite i Kanturkovás bok- den ska jag läsa mycket snart! Väldigt fint tips från dig, säger jag än en gång.

Böcker x3- Jag tycker att Aerodrome är lockande! Hoppas att den är lika bra som den verkar vid första påseendet.