måndag 4 november 2013

Man ska inte gå över ån efter vatten



Ja, det kommer förmodligen att bli en del danskt här med tiden men allt behöver jag inte beställa utan ,faktiskt, hittade jag lite grann i egen hylla. Johannes Jörgensens "Over de valske mile" är den sjunde delen i hans "Mit livs legende" och det är ett helt självbiografiskt verk.

Jacob Paludans "Markerne modnes" (utgiven 1927) är ett annat fynd. Någon ordningsmänniska har jag aldrig varit och därför kan det dyka upp böcker på lite oväntade platser för mig ibland. Livet blir möjligen mera spännande om man inte har koll på allt men det kan så klart också bli en massa extra besvär- givetvis. Nu blev det mest en glad överraskning.

4 kommentarer:

Ivo Holmqvist sa...

Om jag minns rätt heter en av delarna i Johannes Jörgensens självbiografi "Taarnet" (liksom den tidskrift han gav ut på 1890-talet), med en vinjett på omslaget av det hyreshus i stadsdelen Frederiksberg i Köpenhamn där det i hörnet fanns (och säkert fortfarande finns) en tornlägenhet som symbolisterna samlades i: förutom Jörgensen Mogens Ballin (båda var konvertiter), Viggo Stuckenberg, Helge Rode och Sophus Claussen som skrev några undersköna rader till Viggos maka Ingeborg: "Til dine Öjnes Åndemusik/ i Skumringstimen vi lytted sörgmodig...", en suveränt synestetisk dikt.

Henne gick det dock illa för sedan hon förlupit man och barn med trädgårdsmästaren på den herrgård man hyrde flygeln på: paret tog sig till Nya Zeeland där deras vägar snart skildes. Hon begick självmord 1904 på ett schabbigt hotell på Queen Street i Auckland. Hennes grav finns på Waikumete-kyrkogården i västra Auckland, några kilometer från där jag befinner mig när jag skriver detta...

Johannes Jörgensen som på äldre dagar var hemmastadd i Vadstena skrev bra om Heliga Birgitta. Han var flera gånger på förslag till ett nobelpris (liksom b land andra Karen Blixen) som Aage Jörgensen skriver intressant om i "Naerved og naesten", om de danskar som fanns på listorna men aldrig fick priset-Han kallar dem med en finurlig term "Nobelpristabere".

Hanneles bokparadis sa...

Håller med dej :)

Hanneles bokparadis sa...

ggHåller med dej :)

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Jag har tyvärr bara en enda del av den här långa självbiografin (om jag nu inte hittar flera av en sinkadus). Sophus Claussen har jag bokat för som "måste" vad gäller läsning. Det blir till att leta i nätantikvariaten. Tack för den mycket intressanta historien kring de danska symbolisterna. Vilket tragist kvinnoöde- Ingeborg Stuckenbergs. Nobelpristabere... ja det finns nog många av dem bland de danska författarna- tyvärr. Aage Jörgensens bok skriver jag också upp! Tack!

Hannele: Jag avundas dig ditt stora bibliotek och alla de fynd du så ofta brukar göra. Du har mycket inom nära räckhåll!