torsdag 28 november 2013

Det är listornas tid....


Året går mot sitt slut och man kan göra en sammanfattning av allt som hänt- även då böcker som getts ut och fått extra mycket uppmärksamhet. New York Times har ställt samman "100 Notable Books of 2013". Det är inte mycket på den listan som jag har läst (och jag har inte lust att läsa allt där heller).

Med på listan finns naturligtvis "Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie och även Herman Kochs "The Dinner" (som kom ut på originalspråket nederländska redan år 2009 "Middagen" i svensk översättning).

Eleanor Cattons "Luminaries" kan man hitta och NoViolet Bulawayos "We Need New Names".

Jag har fastnat för Elizabeth Gravers "The End of the Point"- förmodligen för att handlingen tilldrar sig i New England. Det är en familjesaga i flera delar med början under krigsåren på 1940-talet.



En annan bok som väcker mitt intresse är Edna O'Briens memoarer "Country Girl: a memoir". O'Brien är förtjänt av en renässans. Hennes trilogi om Kate och Baba finns i nya utgåvor (The Country Girls, Girl with Green Eyes och Girls in Their Married Bliss). Det lär vara dåligt med de svenska översättningarna- något jag hoppas att det kan rådas bot på.

Inga kommentarer: