fredag 12 juli 2013

En "bildungsroman" från Belize



Jag bifogar en karta för Karibien och Central-Amerika är inte alldeles välkänt för mig (och kanske inte för en del andra heller). Gränsande till både Mexico och Guatemala ligger alltså Belize (som en gång hette Brittiska Honduras) - före detta brittisk koloni - för övrigt ända fram till 1973 men självständigheten "stadfästes" först år 1981. Guatemala erkände inte Belize förrän 1992 och gör ännu anspråk på den södra delen av landet.

Just nu har jag en blivande modern klassiker i min hand- Zee Edgells debutroman "Beka Lamb" från 1982. Boken tilldelades Fawcett Society Book Prize året därpå och det var den första romanen från Belize som vann internationellt erkännande.


Belizes framsida- vackra stränder och blått hav. (fotot är lånat)


Så här ser en av baksidorna ut- orkansäsongen. På fotot 1931 års härjningar och den gången drabbades Belize extra hårt.


Mayatempel i Belize (lånat foto)

Precis som större delen av Karibien är Belize en smältdegel av olika raser och språk. De första invånarna var kariberna- ett indianskt folkslag som befolkade de Små Antillerna och en stor del av den närliggande sydamerikanska kusten.

Jag har ännu inte läst ut "Beka Lamb" men har inte så många sidor kvar. Lite trist är det allt att den här boken inte översatts till svenska för den är verkligt bra- men det återkommer jag till så småningom.

Inga kommentarer: