tisdag 16 juli 2013

Tematrio Frankrike




Lyrans tematrio den här veckan handlar om Frankrike. Jag har letat fram tre favoriter i min bokhylla.

1.  Först ut blir en klassiker "Pappa Goriot" av Honoré de Balzac. Romanen är från 1835 men den kommer aldrig att bli omodern. Här kan man läsa om hur jakten på rikedom oftast för med sig elände- och följa Rastignac på hans väg genom alla (kärlekens och penningens) labyrinter.

2. "Innan bilden bleknat" av Nathalie Sarraute är en lite annorlunda barndomsskildring.

"Jag har ingen bild av mg själv. När jag betraktar min barndom ser jag endast mina reaktioner. Jag vet inte hur jag var, hur min karaktär såg ut. Det finns i mitt liv endast ögonblick som gett mig en chock.".  Sarraute skriver om en barndom och den kommer i korta scener- blixtar av hågkommelser. Jag minns att min mamma var helt betagen av den här boken och sa "precis så här är det man minns".

Modernista förlag har gett ut ett par böcker av Nathalie Sarraute (dock inte "Innan bilden bleknat" men den kanske kommer den också.)

3. Som nummer tre väljer jag Philppe Claudels "Grå själar" som utspelar sig mitt under brinnande krig år 1917. Samtidigt som soldaterna kämpar i sina skyttegravar mördas en liten flicka. Det blir både gåtfullt och spännande/tragiskt. Det tar ett tag innan man kommer in i handlingen men hav tålamod- snart lossnar det och så kan man inte släppa boken.

12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tänl, jag känner till fler än jag trodde :)

Ingrid sa...

Hannele: Ganska välkända böcker, tror jag. :-) Jag har försökt att kommentera hos dig men min dator är på dåligt humör idag- jag blev så fascinerad av den där tjocka boken på 3000 sidor! Var har du fått tag på den? Så spännande och vilket fynd!

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har! Jag kommer definitivt titta in här fler gånger.

Sanna sa...

Claudel har jag bara nyligen upptäckt och är jätteglad i, jag läste "Monsieur Linh och den lilla flickan" som är en fantastisk och mycket gripande berättelse. Läser gärna mer av honom!

Lyrans Noblesser sa...

Claudel är jag nyfiken på.

Lena sa...

Har inte läst någon av dessa författare!

Monika sa...

Det kan hända att det var Pappa Goriot jag läste i gymnasiet, men är inte helt säker. Det var något av Balzac i alla fall.

Mrs Calloway sa...

fina titlar. har läst Balzac och Claude. Grå själar tyckte jag mycket om

Kurt sa...

Söker man efter Nathalie Sarraute på Youtube, så finner man bla en fransman som åker runt och filmar gravar för kända personer.

Ingrid sa...

Bakbokmat: tack ska du ha! Du är så välkommen.

Sanna: Jag blev också så förtjust i Claudels sätt att skriva.

Lyran: Jag hoppas du får tid att läsa "Grå själar".

Lena: Både Claudels och Balzacs böcker är nog lätta att hitta på biblioteket!

Monika: Balzac är nog en typisk "skoltidsförfattare". :-)

Mrs C: Visst är det fina böcker.

Kurt: Hmmm, det får jag kolla upp.

Freja sa...

Jag tror jag läst den bok av Balzac du nämner, men för massor av år sedan. Annars fick den här utmaningen mig att inse hur sorgligt lite jag vet om fransk litteratur, tack för tips!

Ingrid sa...

Freja: Det är en stor övervikt av engelskspråkig litteratur i bokhandeln- man får leta lite extra efter "det franska".