fredag 21 december 2012

Sommar i Schlesien och en tur på Oder


Det hoppas jag få uppleva under julhelgen. Jag har letat vidare i min tyska hylla och här har jag funnit två böcker som jag bara måste ge mig i kast med. "Sommer gab es nur in Schlesien" är en samling korta berättelser (noveller och utdrag från romaner) av författare med anknytning till området. Här finns både kända och okända skribenter- bland de mera berömda: Hugo Hartung (det var han som skrev "Ich denke oft an Piroschka") , Gerhart Hauptmann, Horst Bienek och Jochen Klepper (1903-1942)- Klepper som fick ett så sorgligt öde. Mest känd är han för sin roman "Der Kahn der fröhlichen Leute"- en historia om en båtfärd på den stora floden Oder och om en lustig samling människor ombord. En lättsam berättelse förmodar jag och i bjärt kontrast till de onda tider som snart skulle svärta ner horisonterna för så många.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Sommer gab es nur in Schlesien tycker jag verkar intressant. Samtidigt tillönskar jag dig en riktigt God Jul.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Noveller kan vara väldigt lämplig helgläsning- och Schlesien är ett område jag känner dåligt till. God Jul till dig också!!