fredag 28 december 2012

Friedrichstraße


Friedrichstrasse- i början av förra århundradet

"Up above is a narrow strip of sky, and the smooth, dark ground below looks as if it's been polished by human destinies. The buildings to either side rise boldly, daintily, and fantastically into architectural heights. The air quivers and startles with worldly life. All the way up to the rooftops, and even above, advertisements float and hang. The large lettering is quite conspicuous. And always people are walking here. Never in all the time this street has existed has life stopped circulating here. This is the very heart, the ceaselessly respiring breast of metropolitan life. It is a place of deep inhalations and mighty exhalations, as if life itself felt disagreeably constricted by its own pace and course."

(Skrivet 1907).
Från "Berlin Stories" av Robert Walser (översättningen är gjord av Susan Bernofsky). Mera om Robert Walser så småningom.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Friedrichstrasse, en underbar gata! Där ligger bland annat KulturKaufhaus, där jag gick in och köpte nio böcker från min önskelista förra året. :) Jag längtar tillbaka till Berlin och Friedrichstrasse.

Ingrid sa...

Jenny B: Jag har aldrig varit i Berlin. Skam tillsägandes. Det är dock den stad som står högst upp på min önskelista- under min ungdom var resan genom DDR inte något man såg fram emot och så fick det vara- (sedan har det inte blivit av ...). KulturKaufhaus låter som ett ställe jag definitivt måste besöka den gång det nu beger sig!