lördag 1 december 2012

November månads bästa läsupplevelser


Självporträtt: Paula Modersohn-Becker (1907)

November månad bjöd på flera mycket fina läsupplevelser. Jag väljer ut tre av dem.

1.  Brev och dagboksblad" av Paula Modersohn Becker- utgiven på Trevi förlag och en "Fontänklassiker". Brevsamlingen kom ut ffg 1917 (på originalspråket, tyska)- Trevis utgåva är från 1980 och finns numera säkert på bibliotekens magasin.

2. Edith Whartons kortroman "Summer" (1917) - den levande och samtidigt sorgliga berättelsen om Charity Royall. Den stannar kvar långt efter läsningens slut.

3. Tage Aurell var en mycket stor upptäckt för mig- och tänk att han fanns så nära... i den boksamling jag ärvt av min mor. Hans "Smärre berättelser" från 1946 kan jag inte nog rekommendera.

Jens Andersens biografi om Thit Jensen var också minnesvärd och även Anna Lenah Elgströms "Den kloka Elsa" hör till kategorin "bästa böcker" inte bara för november utan för året.

Inga kommentarer: