fredag 15 oktober 2010

Vad jag har hittat i hyllorna


Jag har dammsugit hyllorna efter tyskt... och jag hittade faktiskt en del. Günter Wallraffs böcker (i vart fall några) finns att få i bokhandeln. Christa Wolf finns representerad på många bibliotek likaså Gabriele Wohmann (båda i flera svenska översättningar)- även Ulrich Plenzdorfs bok har översatts "Den unge W:s nya lidanden". "Vändpunten" är Klaus Manns självbiografi som kom ut i svensk nyutgåva 1989. (Klaus Mann var son till Thomas Mann).

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Jag minns att jag läst något som jag tyckte mycket om av Maz von der Grün. Har du nämnt honom i ditt tyska projekt?

Ingrid sa...

Nej- men jag har läst hans "Hur var det egentligen" - jag skrev lite om den förra året- och tack för att du påminde mig- von der Grün skriver väldigt fint.
http://ingridsboktankar.blogspot.com/2009/09/vid-uppbrannandet-av-mina-bocker.html

Hanneles bok-paradis sa...

hihi, kul att överraska sej själv :)