torsdag 21 oktober 2010

Christine Brückner

Jag har tillbringat eftermiddagen i sällskap med Christine Brückner (1921-1996)- jag har nämligen suttit fastnaglad i soffan med hennes roman "Innan spåren försvinner". Den kom ut i Tyskland 1954 och översattes raskt till svenska (I Tyskland hade den fått Bertelsmanns förlags stora pris).

-

Christine Brückner torde inte vara särskilt känd/läst i Sverige i dag. Det tror jag är väldigt synd- när jag googlar på hennes namn + sidor på svenska blir det ganska mager utdelning. På biblioteken finns bara två av hennes böcker i svensk översättning. Brückner var/är en av de mest framgångsrika författarna i Tyskland och hennes böcker har getts ut i stora upplagor.

-

"Poenichen-Trilogie" blev Brückners nästa stora succé efter "Innan spåren försvinner"-det är en tysk familjs historia berättad från 1918 och framåt i tiden. Brückner var här mycket inspirerad av Theodor Fontane. Tyvärr finns dessa tre böcker inte i svensk översättning. (Brückner skrev trilogin under 70-talet).


Jag hade aldrig hittat denna författarinna om det inte hade varit för mina gamla BLM som jag sorterade och sökte igenom för några veckor sedan. Det är så eländigt med denna brist på översättningar- och jag blir lika frusterad varje gång jag "hittar" en författare som verkar sälja en masse i hemlandet och som så gott som tigs ihjäl här i den svenska ankdammen. (Jodå, jag vet att mängd inte nödvändigtvis betyder kvalité men Christine Brückners böcker borde man verkligen lägga ner lite krut på....). Nu ska jag försöka samla tankarna och så småningom skriva ner några rader om " Innan spåren försvinner" (det blir i morgon, det).

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

(i Finland är det helt andra böcker som läses och översätts)

Ingrid sa...

Hannele: Det skulle vara intressant att veta vilka översättningar som görs till finska? Jag kan bara säga att jag är avundsjuk på dig som har tillgång till hela den finska litteratursfären också. Jag är som sagt väldigt nyfiken- skulle vara väldigt roligt om du skrev lite om vad som översätts till finska.