lördag 9 oktober 2010

Jag blev så nyfiken....

"Fem berättelser" av Thomas Mann kom ut på något som kallades för "Gula serien". Andra volymer i den serien var då (1952) bland andra:


-


Den sällsamma historien om Miss Annie Spragg av Louis Bromfield


-


Hermann Hesse: Stäppvargen


-


Johannes V. Jensen. Myter


-


L.P. Hartley: Bror och syster
-


Varken Louis Bromfield eller LP Hartley är bekanta för mig- och jag var tvungen (kände jag) att stilla min nyfikenhet.


-

Den här boken "The Go-Between" väckte mitt intresse. Den börjar väldigt intressant....

"The past is a foreign country: they do things differently there."

Boken blev till film år 1971 (Harold Pinter skrev filmmanus).
Jag funderar på att läsa... så småningom.

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

många fina klassiker

Ingrid sa...

Hannele: Jag tror att jag ska leta lite efter den gula serien....

Hanneles bokparadis sa...

Se där gamla böcker är ofta intressantast, Huset Buddenbrook har jag faktiskt i bokhyllan..

Ingrid sa...

Hannele: Jag tycker precis som du- de gamla böckerna borde få komma till tals mycket mera....