lördag 9 oktober 2010

Från min tyska hylla plockar jag fram...

Allt i väntan på att jag ska få mitt paket från Amazon.de och att biblioteket ska få in några fjärrbeställda böcker...
-
"Buddenbrooks" läste jag i vintras och (ja, jag har sagt det många gånger förut) var en mycket stor läsupplevelse. Thomas Mann (1875-1955) var en av min mammas tyska favoritförfattare och jag hittar därför flera böcker av och om honom i mina hyllor. "Fem berättelser" är utgiven på Albert Bonniers förlag år 1952 och den innehåller : Tristan, Tonio Kröger, Döden i Venedig, Barnslig hjärtesorg och Mario och trollkarlen (översättning av Nils Holmberg). Tonio Kröger läste jag för många år sedan och minns att jag tyckte om. "Tonio Kröger - älsklingslektyr för flera generationer romantisk ungdom" ... Thomas Mann har ett stort tema - anden mot livet. Konstnärsmentalitet mot borgerlighet... (i Buddenbrooks framträder detta synnerligen tydligt).
-
Thomas Mann fick nobelpriset 1929 "... förnämligast för hans stora roman Buddenbrooks, vilken under årens lopp vunnit alltmera stadgat erkännande som ett av den samtida litteraturens klassiska verk." (Enligt Helmer Lång var Thomas Mann mycket förgrymmad över den här motiveringen som hade satts ihop av akademiledamoten Fredrik Böök - Böök tyckte inte om Manns senare verk.) Hjalmar Gullberg föreslog faktiskt att Mann skulle få nobelpriset en andra gång (1948). Thomas Mann var i Schweiz år 1933 när nazisterna grep makten. Han återvände inte till Tyskland och år 1938 flyttade han till USA och han blev amerikansk medborgare år 1944. Mann bekämpade nazismen aktivt. "Där Mann är, där är den tyska kulturen".
-
Inför nästa års bokmässa i Göteborg med tyskspråkigt tema hoppas jag på nyutgivningar av Manns verk!

Inga kommentarer: