tisdag 20 september 2011

Johann Moritz Rugendas

Här är han- den tyske landskapsmålaren Johann Moritz Rugendas (1802-1858). Han lät sig inspireras av bland andra Alexander von Humboldt. Under många år reste Rugendas runt i Syd-Amerika. Jag läser César Airas något bisarra kortroman (jag fick faktiskt mardrömmar av den) om Rugendas - och konstaterar att just den här berättelsen är nog inte "min favorite" men konstnären blir jag intresserad av.

Rugendas är förvisso död sedan länge men hans tavlor lever vidare- och HÄR kan man se några av dem.

2 kommentarer:

Johannes sa...

Ja, det är en märklig liten bok Aira har skrivit. Jag tyckte om hans sätt att skriva, fast favorit är nog att ta i. Har du någon aning om hela den där historien med olyckan har någon som helst verklighetsbakgrund, eller om det är fullständigt uppdiktat alltsammans? (Han ser ju inte så missbildad ut på fotot.)

Ingrid sa...

Johannes: Märklig är den förvisso- och nej, någon favorit hos mig blev den inte heller. Jag kan inte tro annat än att hela berättelsen är uppdiktad- precis som du säger- fotot visar ju en helt "normal" man. Det måste vara författaren som tagit sig "fiktionens friheter".