söndag 25 september 2011

Årets bokmässa



är väl i det närmaste slut nu- och så ser nog många fram emot nästa år- alleredan. Nordisk litteratur ska det handla om då (har inte just nordiskt varit på tapeten ganska många gånger tidigare?). Själv hade jag nog gärna sett något mera "exotiskt".



Nordiskt blir det snart nog för i början av december ska nomineringarna vara klara till Nordiska rådets litteraturpris som sedan delas ut i början av nästa år. Gyrdir Elíason från Island vann årets pris med sin "Bland träden"- den är på väg i svensk översättning. (Reverb förlag).

Men först ska det utses en nobelpristagare i litteratur.... det dröjer inte så länge....




3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag håller med dig. Nordiskt är bara lite ljummet med mina ögon sett, men några extra finska böcker etc blir det kanske under året.

Hanneles bokparadis sa...

Finland kanske inte ens hör till Norden... där läser dom helt andra böcker.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag tänkte också- finskt- det skulle jag gärna vilja läsa mera av. (Hoppas att det inte stupar på översättningarna - eller snarare bristen på dem...)

Hannele: Kan du inte någon gång när du får tid berätta lite om skillnaden mellan det som läses i Finland och det som läses här i Sverige? Det skulle vara så intressant!