fredag 9 september 2011

La belle France

På fotot: Sorj Chalandon som är en av de nominerade.


Bokstödet publicerade listan på de författare som nominerats till Prix Goncourt i onsdags. Skammens rodnad klädde genast mina kinder. De flesta (alla utom två författare) var totalt okända för mig.

Nu har jag letat och googlat runt på nätet och försökt att bilda mig själv lite. Jag blir genast extra intresserad av Sorj Chalandon (se ovan) som är journalist och som har rapporterat mycket från Nord-Irland. Dessutom har han blivit översatt till engelska. Den nominerade boken sätter Irland i fokus -"Retour à Killybegs". Den kommer jag att hålla ögonen öppna för.


Lyonel Trouillot är en haitisk författare. Även hans böcker har blivit översatta till engelska- nu är han aktuell med "La Belle amour humaine". Jo, jag skulle gärna läsa något av honom.



Jayne Mansfield från filmen "Will Success Spoil Rock Hunter" från 1957


Simon Libérati har skrivit en bok om Jayne Mansfield- ja, hur han har skrivit vet jag inte- men så lyder i alla fall titeln. Jayne Mansfield kommer jag mycket väl ihåg - hon gillade hjärtformat och var gift med Mickey Hargitay. Hon förekom ofta i reportage i tidningen Bildjournalen på 60-talet. Jag har alltid tyckt lite synd om Jayne Mansfield- jag tror inte att hon fick möjlighet att visa sitt rätta jag- hon blev alltid betraktad som en av många "bystdrottningar" med hö i huvudet (vilket hon inte hade). Jag är nyfiken på boken och undrar hur författaren har attackerat ämnet.

Inga kommentarer: