söndag 4 september 2011

Mammaskildringar


Det är ämnet för Lotta Olssons bokkrönika i dagens DN- och det finns en hel del att välja mellan. Lotta Olsson för fram fem gamla och fem nya böcker. Jag fastnar så klart bland "di gamle" (till dem räknas Doris Lessings "Det femte barnet". )


Nu är det dock inte Lessing som intresserar mig mest utan Ethel Turner som jag inte alls kände till. Vem är nu detta, undrar jag och får förmodligen något nostalgiskt i blicken när jag ser bilden på en gammal bok som har titeln "Stora syster som gift". Jag har letat och hittat en hel del information om den här författarinnan.


Ethel Turner (1972-1958) föddes i England men hon kom till Australien som barn tillsammans med sin mor och sina syskon. Ethel blev tidigt intresserad av böcker och litteratur och hon debuterade som tonåring med " Seven Little Australians" (den är hennes mest kända bok och den har filmatiserats ett par gånger).


"Stora syster som gift" gavs ut senast 1992 och "Sju syskon" (Seven Little Australians) 1991. Det finns en hel del att hitta av Ethel Turner i svensk översättning på våra bibliotek.


Däremot har jag inte lyckats hitta Lotta Olssons krönika på nätet.


Inga kommentarer: