lördag 10 september 2011

Kära svenska akademi

Hoppas att det är tillåtet för en liten bokbloggare- en fluglort i cyberspace- att önska något ? Det är snart dags att utse en ny nobelpristagare i litteratur. Spänningen stiger med varje dag som går - snart öppnas dörrarna och ständige sekreteraren Peter Englund kommer att tillkännage vem som är den lycklige (med reservation) det här året.




Fotot ovan som jag har nallat från Wikipedia avporträtterar Wislawa Szymborska - hon fick priset år 1996. Det har alltså gått 15 år nu sedan en lyriker erhöll den stora utmärkelsen. Tycker ni inte, alla ni eminenta herrar och damer i den utvalda kretsen att det nu är på tiden för ett da capo? Ja, inte för Szymborska så klart men för ännu en poet? Det känns som om det skulle behövas- och det skulle också glädja oss lyrikälskare som tvingas åse hur poesihyllorna krymper (ja, till och med tas bort!) i boklådorna. Ge lyriken en chans! Ge den ett nobelpris!




Här är några förslag:


Adam Zagajewski

Adonis och Ko Un

Men... min hylla är liten och min okunskap är stor- säkert har ni, kära akademiledamoter många fler kandidater på er lista.

Med vänlig hälsning,

Ingrid, bokbloggare och lyrikälskare

4 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer - det får inte gå så lång tid mellan varje prisbelönt poet. De är ju tyvärr dödliga - Inger Christensen t ex hann ju gå bort innan hon fick priset.

Adonis är född -30, Ko Un -33 och Tranströmer -31. Det börjar bli bråttom.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Ja, det är ett stort problem- dödligheten - det hastar- med alldeles för många värdiga kandidater.

enligt O sa...

Håller med och drömmer fortfarande om att Tranströmer ska få priset. Vill också lyfta fram Les Murray och Bei Dao som är finfina poeter, trots att den förstnämnde har lite tveksamma åsikter. Det verkar dock inte ha hindrat akademin tidigare.

Ingrid sa...

Linda: Jag har gett upp hoppet vad gäller Tranströmer- men det är så synd... Les Murray känns som ett spännande val-och Bei Dao har jag inte läst något av. Tack för tipset- nu har jag lagt en av hans diktsamlingar i önskelistan. Jag hoppas verkligen att det blir poesin som hyllas i december i år....