måndag 26 oktober 2020

Småprosa

 

Floden Paktolus. Foto: Spiridon Ion Cepleanu.

När nutiden inte räcker styr jag mina steg bakåt och till andra världar. Just nu Gunnar Ekelöfs. Valet blev ” Promenader och Utflykter från 1940-talet. Onda tider, även då. Undertiteln är ” småprosa” och jag är väldigt förtjust i begreppet. Lagom stora stycken med meditationer och funderingar som tar mig bort från allt brus och oljud i nuet. Hösten är en mörk årstid, som bekant, och den passar särskilt bra för introspektion och eftertanke. Fotot ovan visar en liten bit av Paktolus, floden som Ekelöfs aska ströddes över. 

Från bokens inledning hämtar jag de första raderna av en mäktig dikt, ” The Love Song of J. Alfred Prufock ( T.S. Eliot).

Let us go then, you and I,
When the evening is spread out against the sky
Like a patient etherized upon a table;
Let us go, through certain half-deserted streets,
The muttering retreats
Of restless nights in one-night cheap hotels
And sawdust restaurants with oyster-shells:
Streets that follow like a tedious argument
Of insidious intent
To lead you to an overwhelming question ...
Oh, do not ask, “What is it?”
Let us go and make our visit.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Gunnar Ekelöf finns i bokhyllan, men inte så läst, min lärare på universitetet skrev om honom och jag blev nyfiken
(när jag nu sökte hittade jag: Intermedial narration i den fotolyriska bilderboken : Jean Claude Arnault, Katarina Frostenson och Rut Hillarp)