söndag 11 oktober 2020

Det sista kungariket

 


Det elfte bandet i Pascal Quignards serie ” Dernier royaume” handlar om litteratur, om böckernas förtrollade värld. ” J’aime les livres. J’aime leur monde” ( Jag älskar böcker och jag älskar deras värld) - så inleds ” L’homme aux trois lettres” som nyligen kommit ut i Frankrike. I oktobernumret av Lire-Magazine Littéraire finns en lång intervju med författaren som berättar om sin bok och om läsandets magi. ” J’ouvre mon livre et pénètre dans un monde autre. Le temps tombe en poussière.”  Och visst är det så- böcker öppnar dörrar till andra världar och man glömmer både tid och rum. Tiden upplöses i dimmor och små partiklar. 

Den enda bok av Pascal Quignard som hittills finns i svensk översättning är ” All världens morgnar” från 1992. Ytterligare några finns att läsa på engelska annars är det originalspråket som gäller. Quignards berättarstil är ofta fragmentarisk och det finns något gåtfullt både i ord och handling. Jag tycker att det är mycket tråkigt att denne författare inte fått mera uppmärksamhet i Sverige. Själv kommer jag absolut att investera i ” L’homme aux trois lettres” och så läser jag om reportaget i Lire. Med stort intresse och stor glädje.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

ju fler språk man kan... jag tillhör inte dem