tisdag 27 oktober 2020

Längtan

 

Genforeningsstenen vid Gram Slotskro. Foto av Hjart på Wikimedia Commons.

Jag längtar- och längtar till den dag då det åter blir möjligt att resa fritt över Sundet. Jag tänker också på åren under den tyska ockupationen, krigsåren, då gränserna var stängda under många år. Min danska mor kunde inte träffa sin släkt och jag minns hur hon berättade om dagen då hon igen kunde ta färjan över till Köpenhamn. Ja, nog blir det värt att fira när ” frihetens timma slår”. Under tiden ser jag också fram emot att få läsa Ida Jessens senaste roman som kom ut för bara några dagar sedan ” Kaptajnen og Ann Barbara”- en över fem hundra sidor lång berättelse som utspelar sig i det jylländska hedlandskapet i mitten av 1700-talet. Ida Jessen kommer själv från detta magiska landskap ( född i Gram som ligger i Sönderjylland). ” En intensiv och dramatisk historia om kampen mot vild natur- om drömmar, om kärlek och ondska... och jag längtar...

Inga kommentarer: